Dienend ondernemerschap

Vanuit de inspiratie in jezelf ondernemen, dat is wat we meestal bedoelen met spiritueel ondernemen. Het is een andere insteek van ondernemerschap waarbij de focus niet ligt om verdienen, maar dienen. Niet op nemen, maar op delen. Op de balans tussen geven en ontvangen.

Persoonlijke groei ..

 ..en vervulling, creativiteit, emotie als kracht en sociale verandering willen brengen passen bij een spirituele manier van ondernemerschap. Ben jij zelfstandige en is dit herkenbaar voor jou? Of zou je dit meer willen integreren?

Steeds meer begint spiritualiteit ook in de wereld van ondernemen een rol te spelen. Kijk maar naar de groei van zelf-hulp-, bewustzijns- en persoonlijke ontwikkelingsboeken. Het is een onderwerp waar veel over geschreven wordt. Deze manier van ondernemen biedt een geweldige kans om jezelf in een razend tempo te ontwikkelen want in de dagelijkse praktijk krijg je met vele facetten te maken en ben je een essentieel instrument van je ondernemerschap. Als daar de balans niet goed zit, wordt dit meteen gereflecteerd. Wanneer je dit als uitdaging en kans kunt zien om te groeien, is het een boeiend spel.

Een spel waarbij je geloofd in wat je doet en waar je van houdt, een andere wereld kunt zien en je waarden en passie een gids voor je zijn. Hierbij vormt creativiteit de scheppingskracht voor het bewandelen van je unieke pad, waardoor je als ondernemer meteen uniek bent in wat je doet. Dat is vanuit het perspectief van PR een groot pluspunt. Jouw eigenheid vormt meteen je belangrijkste pijler om je te onderscheiden in een wereld waar al zoveel ondernemers zijn. Maar geen een zoals jij.  Dit is precies de manier waarop je een verschil kunt maken. Vraag hier je coaching retraite aan.

Niet alleen verdienen, maar ook dienen

Niet meer, meer, meer, maar: hoe kan ik een bijdrage leveren en hoe kan ik die bijdrage vergroten? Bij spiritueel ondernemen gaat het dus meer om dienend ondernemerschap. Waartoe voel je je geroepen en hoe kun je dienstbaar zijn aan een groter geheel? Immers, als ondernemer wil je toch graag een grote groep mensen bereiken? Hoe vervelend kan het dan zijn om de traditionele benadering van ondernemen om te keren en het uitgangspunt ‘klanten werven’ om te buigen naar ‘klanten van dienst zijn’. Het spreekwoord ‘De klant is koning’ is zo gek nog niet.

Dienstbaarheid is geven en ontvangen

Eerst geven. Altijd. Om te geven is het essentieel om te luisteren naar de werkelijke wensen en behoeften van je klant. Je dienstbaar opstellen om daar ‘gehoor’ aan te willen geven, is het scheppen van een grote opening waarin je klant zich gezien en gehoord voelt. Dat vind iedereen prettig toch? Je geeft je klant tijd, aandacht, ruimte. Het gaat om de intentie. Geef je oprecht, dan ontstaat er een energiestroom die vroeg of laat weer bij je terug komt. Ben jij als zelfstandige op de hoogte van de behoeften en wensen van je klant?

Hoe is het met jouw wensen en verlangens?

Sta je hier wel eens bij stil? Las je met enige regelmaat moment van reflectie in voor jezelf? Het is een bekend gegeven dat wat je aandacht geeft groeit. Daarom is het belangrijk om helder te hebben waar je focus ligt en waar je jouw aandacht aan geeft. Je kwaliteiten en talent optimaal inzetten zorgt ervoor dat je optimaal in je kracht staat. Dat straal je uit en dat is waarom je klanten van je zullen houden: ze weten waarvoor jij staat en wat jij hen kunt brengen. Iedereen blij toch?

Wanneer er meer aandacht wordt gegeven aan zingeving en bezieling ontstaat er een ander soort gedrevenheid die gestoeld is op menselijkheid, delen, groeien, verbeteren en inzicht dat de som der delen meer brengt. Het bedrijfsleven kent meestal economische doelen waarbij efficiency en groei essentieel zijn, echter dit blijkt zeker niet zaligmakend. Het voedt mensen niet, er zit geen ‘ziel’ in en bij crisismomenten blijkt dat bedrijven die meer waarden gedreven zijn het beter doen dan wanneer geld de drijfveer vormt. Ga heerlijk op een ondernemers reis naar Thailand.

Vertrouwen

Spiritualiteit in ondernemerschap vraagt meer vertrouwen, uitgaan van overvloed en luisteren naar wat gevraagd wordt vanuit de wensen van je klant. Om te volgen wat zich wil ontvouwen en daar oog voor te hebben. Ook zakelijke ideeën kunnen zich op deze manier aandienen, om vervolgens gerealiseerd te worden vanuit openheid en observeren wat de eerstvolgende stap moet zijn. Stap voor stap durven kijken met een heldere visie op waar je voor staat en wat je wilt bereiken, wordt dan een spel van ondernemen in samenwerking met niet alleen hoofd, maar ook hart en handelen.

Neem eens tijd voor jezelf en ga mee op reis